Sistem Ejen dan Sistem Stokis: Memahami Perbezaan dan Kelebihan

by | Oct 28, 2023 | Dunia Ejenship, sistem ejen, Tips Bisnes | 0 comments

Sistem Ejen dan Sistem Stokis: Memahami Perbezaan dan Kelebihan

Adakah anda masih keliru mengenai apa itu Sistem Ejen dan Sistem Stokis? Adakah kedua-duanya serupa atau sebenarnya terdapat perbezaan yang perlu kita kenal pasti?

Pada tahun 2021, ramai yang mula menjalankan pendapatan sampingan secara online dengan menjadi stokis atau ejen bagi pelbagai produk. Mari kita selami dan fahami perbezaan di antara kedua-dua sistem ini.

Pengenalan kepada Sistem Ejen dan Sistem Stokis

Sistem Ejen dan Sistem Stokis mempunyai cara pelaksanaan yang berbeza. Kedua-dua sistem ini adalah cara yang digunakan oleh founder produk atau HQ untuk menjalankan aktiviti jualan.

Mengapa penting?

Kewujudan sistem ini membolehkan HQ memberi tumpuan kepada penghasilan produk, sementara sistem ini juga membantu dalam pengurusan hal-hal lain seperti pengeluaran, pemasaran, dan kawalan kualiti.

Jadi, stokis, ejen, dan dropship diterima untuk menjana pendapatan sampingan melalui aktiviti jualan.

Sistem Stokis: Tingkat Berbanding Sistem Ejen

Sistem Stokis mempunyai lebih banyak peringkat berbanding Sistem Ejen. Sistem ini melibatkan HQ, Stokis, Ejen, dan Dropship. Sebagai stokis, anda perlu membeli dalam kuantiti yang lebih besar untuk menikmati diskaun yang lebih besar.

Setiap HQ menetapkan syarat MOQ (minimum of quantity) yang perlu dibeli oleh stokis. Minimum of quantity menunjukkan jumlah unit produk X yang perlu dibeli oleh stokis untuk menikmati diskaun yang ditetapkan oleh HQ.

Kelebihan Jadi Ejen dan Dropship di Bawah Stokis

Ejen mempunyai kelebihan kerana boleh membeli dalam kuantiti yang sedikit dengan keuntungan yang tinggi. Agent juga boleh melaksanakan COD (cash on delivery) di kawasan terdekat.

Dropship, di sisi lain, tidak perlu menyimpan barang. Semua penghantaran dilakukan oleh stokis. Oleh itu, dropship tidak perlu risau jika barang tidak habis terjual.

Sistem Ejen: Tanpa Hierarki dan Senioriti

Anda boleh melibatkan diri dengan menaja acara tempatan di kawasan komuniti anda dan dengan sukarela jadikan produk berjenama anda untuk digunakan dalam produksi tempatan, festival dan bengkel. Anda juga boleh melibatkan diri dalam projek komuniti seperti kutipan derma sekolah, penghantaran makanan dan usaha tanpa keuntungan yang lain. Ini bukan sahaja akan meningkatkan awareness jenama anda, tetapi ia juga akan menarik pelanggan yang menyokong kerja baik anda.

Kelebihan Sistem Ejen: Insentif dan Reward Berdasarkan Prestasi

Kelebihan Sistem Ejen termasuk insentif tambahan atau ganjaran jika ejen mencapai sasaran yang ditetapkan HQ. Dalam Sistem Ejen, semua ejen mampu untuk mencapai keuntungan yang besar, bergantung kepada usaha dan kerajinan masing-masing.

Banyak yang bertanya, bolehkah ejen Sistem Ejen menyimpan stok?

Ya, ejen Sistem Ejen boleh menyimpan stok. Beberapa HQ memberi pilihan kepada ejen sama ada untuk menyimpan stok atau tidak. Jika ejen memilih untuk tidak menyimpan stok, ejen memberi maklumat terperinci kepada HQ apabila menerima pesanan pelanggan untuk pengurusan penghantaran.

Sistem Ejen dianggap lebih sistematik dan mudah untuk dikelola. Walau bagaimanapun, kedua-dua sistem ini mempunyai kelebihan dan kelemahan tersendiri.

Untuk Sistem Ejen, beberapa founder atau HQ mungkin mengenakan yuran sebagai bayaran untuk menjadi ejen, tetapi ada juga yang memberikan pendaftaran secara percuma.

Beberapa founder atau HQ mungkin menetapkan bayaran pendahuluan kepada ejen. Walau bagaimanapun, bayaran pendahuluan ini akan dikembalikan apabila ejen mencapai keuntungan pertama. Ini dilakukan untuk menyaring ejen yang berkualiti. Dengan membayar bayaran pendahuluan, ejen memberikan jaminan bahawa mereka akan berusaha untuk mendapatkan semula bayaran tersebut

Pengurusan Sistem Jualan yang Lebih Mudah dengan EjenGO

Menguruskan sistem jualan mungkin kelihatan rumit, tetapi sekarang lebih mudah dengan kehadiran sistem pengurusan ejen dari TEjen2u yang bernama EjenGO. Sistem ini membantu pengurusan tempahan, pemprosesan komisen ahli secara automatik, dan pemprosesan pesanan dalam satu platform yang mudah.

Sekarang, tiada lagi kekeliruan dan kesukaran dalam menguruskan jualan anda. Mudahkan? Tentu saja.

Semoga selepas membaca artikel ini, anda dapat memahami perbezaan antara kedua-dua sistem ini dan membuat keputusan yang lebih bijak berkaitan perniagaan anda.

Ejen2u,
Sama-sama Naik !

Mengenai Penulis

Chief Communication Officer, Saffian Mahmud

  • Mempunyai pengalaman lebih dari 10 tahun pengalaman dalam pendidikan perniagaan dan perundingan.
  • Subject Matter Expert dalam Pengucapan Awam dan TeeUp Produk.
  • Telah membantu lebih dari 50 duta produk dan brand: melatih lebih dari 100 orang founder daripada pelbagai syarikat.